Skip to content
Egyesület
2013. szeptember 19. ,
Találatok: 1511


Medve Milán publikációja


Article Pic
Támadó lepattanó

A támadó lepattanó megszerzése (fordítás)  


Ahhoz, hogy valaki jó lepattanózó legyen, nem elég magasnak lenni és nagyot ugrani. Számtalanszor láthattunk már példát arra, hogy a 210 cm magas center elől – akár egy egész mérkőzésen keresztül – a nála 15-20 cm-rel alacsonyabb játékosok elhalásszák a lecsorgó labdákat.  


A lepattanózás egy olyan fontos készség a kosárlabdában melyet e három tényezőn keresztül tanítsunk és fejlesszünk: 

1.      Eltökéltség 

2.      Helyezkedés 

3.      Agresszivitás 


Ezen tényezők kombinálásával az alacsonyabb és kevésbé ruganyos játékosok is jó lepattanózókkál válhatnak. 



Hogyan szedjük össze önmagunk és társaink rontott dobásait? Próbáljuk kitalálni, hogy a labda merre fog lepattanni a gyűrűről. Helyezkedjünk úgy, hogy a lehető legjobb pozíció legyen a miénk a labdáért történő harcban. Támadó lepattanó esetében a legtöbbször a védő játékosok ebben akadályozni próbálnak bennünket. A jó pozíció megszerzése extra erőfeszítéssel jár, különösen támadásban. 


A fiatal játékosok legtöbbször abban hibáznak, hogy állva nézik, hogy merre repül a labda, ahelyett, hogy elindulnának a lepattanóért. Amíg először azt nézik, hogy merre pattan a társuk rontott dobása, ahelyett, hogy elindulnának érte, addig a védekező csapat időt nyer a kizáráshoz. Ezzel el is veszik magunktól a labda megszerzésének lehetőségét. 


Egy jó módszer lehet arra, hogy megszabaduljunk ettől a rossz szokástól, hogy minden egyes dobásról azt gondoljuk, hogy nem fog bemenni. Ezzel már rá is vesszük magunkat arra, hogy azon gondolkozzunk, merre pattanhat a labda. 


Eltökéltség 


„A lepattanó labda az enyém, és bármi áron meg fogom szerezni!” Ez a mondat legyen a mottónk. 
Legyünk büszkék a leszedett támadó lepattanóinkra, mert nehéz őket megszerezni. Nagyon sokat kell dolgozni azért, hogy jól szedjük a lepattanót, ugyanakkor kevés dolog vált ki nagyobb elégedettséget, mint a palánk alatt tömörülő játékosok között lehúzni a labdát, majd felugrani vele, bedobni és még egy büntetőt is kiharcolni. 


A labda megszerzése sokszor fejben dől el, ezért nagyon fontos, hogy mentálisan erre legyünk készen. El kell határozni, hogy mindent megteszünk azért, hogy miénk legyen a labda. A labda megkaparintásához eltökéltség kell. Rajtunk kívül kilenc másik játékos van a pályán, de nekünk kell a legjobban akarni a labdát. A szellemi és fizikai keménység ki fog fizetődni. A labdáért sokszor rosszul nyúlnak, elpattan, vagy kicsúszik a kezek közül. Sokszor kétszer vagy háromszor is fel kell ugrani azért, hogy a miénk legyen. A lepattanó megszerzése kemény munka, de sosem adhatjuk fel. Azzal, hogy koncentrálunk, felugrunk annyiszor, ahányszor csak kell, begyűjtjük a labdát és még kosarat is dobunk azonnal elvehetjük az ellenfél kedvét a játéktól. 


Azt sose feledjük, hogy amint megvan a labda, meg is kell védenünk. Stabil egyensúlyi helyzetben érkezzünk a talajra, és testünkkel, könyökkel fedezzük a labdát. 


Helyezkedés 


A helyezkedés kiemelten fontos. Egy erős, stabil pozíció a titka a lepattanó labdák begyűjtésének. Először is ezt a pozíciót abban a sávban kell felvennünk, ahová a labda várhatóan pattanni fog. Ne helyezkedjünk túlzottan a gyűrű alá, de túl messzire se menjünk tőle. 


Mikor a pozíciót felvettük, meg kell tudnunk tartani akár két-három másodpercen keresztül is. Tartsuk mélyen a súlypontunkat, hajlított térdekkel széles terpeszben egy biztos alap érdekében. Így a védő nem tud kitolni ebből a helyzetből. A hát enyhén előre döntött és a karok 45°-os szögben legyenek a vállak felett. Ha így tartjuk a karjainkat a védő nem tud belénk karolni vagy leszorítani. Ebben a helyzetben jó eséllyel miénk lehet a lepattanó labda. 


Egy másik dolog, amit jó fejben tartani, hogy a megszerzett labdát ne próbáljuk meg azonnal leütni.


Agresszivitás 


A festékkel jelzett terület az egyik legkeményebb hely a sport világában. Amikor ott vagyunk, a feladatunk a lepattanózás. Legyünk készek arra, hogy könyökölni, lökni, tolni fognak bennünket, de akár a földre is kerülhetünk. Ez benne van a játékban. Ha ezt a fájdalmat nem vagyunk hajlandók elviselni, nem leszünk jó lepattanózók. 


Iszonyatosan kemény harc folyik minden labdáért. Amikor a védő akadályoz, tovább kell mozogni és küzdeni a jobb pozícióért. 


Gyorsan észre kell venni honnan történt a dobás. Emlékezzünk: „A dobás ki fog maradni!”, és agresszívan helyezkedjünk a labdáért. 


A rontott dobások 75%-a a dobótól ellentétes irányba pattan tovább. Általában igaz, hogy minél távolabbról dobják a labdát, annál messzebbre és magasabbra fog pattanni. Az oldalról elengedett dobások leginkább az ellenkező oldalra, a szemből dobott labdák sokszor a dobó felé pattannak. 

Tanulmányozzuk a társaink dobásait. Figyeljük a dobásaik ívét. Ez elárulja, hogy hozzávetőlegesen merre indulhatunk a lepattanóért. 


Hogyan menjünk a támadó lepattanóért? 


Számos egyszerű mozdulat létezik, amelyek segítségével jó lepattanózókká válhatunk. Legyünk velük tisztában és használjuk őket az edzéseken és mérkőzéseken. 


Amikor még nem zárt ki a védő 

Ha a védő még arccal felénk helyezkedik, amikor dobják a labdát és még nem kezdett el minket kizárni, lépjünk egyet erősen egy bizonyos irányba. Ezzel egy időben cselezzünk a fejünkkel és a vállunkkal. Ezt kövesse egy irány- és ritmusváltás, hogy túljussunk rajta. 


Amikor a védő kizárt 

Ha a védő sikeresen végrehajtotta a kizárást, a vállunkkal támasszuk meg a háta közepét. A védő hátát használjuk forgáspontnak, és gyakorlatilag lefordulunk róla úgy, hogy a forgást vezető lábunkat az ő lábai elé helyezzük. Ha pontosan csináljuk, a védő elő tudunk kerülni. 


Kar a kar fölé  

Egy másik hasznos trükk lehet, amikor a védő mellettünk áll, a jó öreg átkarolás. Amikor a védőnek fent van a karja, karoljuk át felülről és hajlatnál nyomjuk le. Ahogy ez sikerült, lépjünk elé és foglaljuk el az ő helyét. Ha ez nem is sikerül, legalább legyünk vele egy vonalban. A másik kezünkkel pöcizhetünk. Talán meglepő, hogy milyen magasra érhetünk így. Legrosszabb esetben életben tudjuk tartani a labdát. 


Gyakorlatok lepattanózáshoz  

Szigorúan fizikai értelemben a lepattanózás egy robbanékonyságon alapuló tevékenység, amely a láb izmainak összehúzódásával és megfeszülésével indul. Felugrás közben ezek az izmok kinyúlnak. Minél magasabbra ugrunk, annál nagyobb az esély a labda megszerzésére. Nincsenek mindenkinek jó rugói, azonban a ruganyosság fejleszthető. Az alábbi gyakorlatok segíthetnek az ugróerő és az oldalirányú mozgás gyorsaságának fejlesztésében. 

Leg bounds – Szökdelés hajlított térdekkel 

Elsősorban a comb izmaira ható gyakorlat. Segítségével fejleszthető a robbanékonyság, képesek leszünk gyorsan és folyamatosan elemelkedni a talajtól. A gyakorlat lépései:  
1.      Álljunk egy pálya szélét jelző vonalhoz, lábfejek párhuzamosan egymás mellett.  
2.      Hajlítsuk a térdet fél guggoló helyzetbe, karok a test mellett.  
3.      Ugorjunk olyan magasra és olyan messzire, amilyen messzire csak tudunk úgy, hogy a karokkal lendítünk és az ugrás közben a test teljesen kinyúlik.  
4.      Az ugrást megelőző helyzetbe érkezzünk a talajon és újra ugorjunk.  
5.      Folytassuk az ugrásokat a pálya másik végéig.  
6.      Fogjunk egy labdát, dobjunk 10 büntetőt, majd mehetnek az ugrások visszafelé.  
7.      Először csak egyszer hajtsuk végre a gyakorlatot, majd folyamatosan növeljük az ismétlés számot, míg ötig el nem jutunk. 


Squat jumps – Guggolásból felugrás  

E gyakorlat különösen hat az ugróerőre. Ne feledjük, hogy minden egyes alkalommal a lehető legmagasabbra próbáljunk ugrani. A következőképp hajtsuk végre:  
1.      Álljunk váll szélességű terpeszbe. 
2.      Tegyük a kezeket a tarkónkra, ujjak összefonva.  
3.      Ereszkedjünk fél guggoló helyzetbe majd ugorjunk fel olyan magasra, amilyen magasra csak tudunk. A kezek végig a fej mögött maradnak.  
4.      Mikor a talajra érünk, újból ereszkedünk és kezdjük a folyamatot elölről. Hajtsunk végre 25 ismétlést. Ez ad egy sorozatot. 
5.      Csináljunk három sorozatot és minden sorozat között dobjunk 10 büntetőt. 


String jumping – Zsinór szökdelés  

Ez a gyakorlat fejleszti a gyorsaságot, a kitartást és az erőt a lábakban. Így hajtsuk végre: 
1.      Helyezzünk két széket egymástól kb. 1,2 méter távolságra. Kössük őket össze egy zsinórral a talajtól 30-45 cm magasságban. 
2.      Álljunk zárt állásba a zsinór egyik oldalára.  
3.      Hajlítsuk a térdet fél guggoló helyzetbe, a karokat tartsuk a test mellett.  
4.      Karjaink segítségével ugorjunk magasra, át a zsinór felett. 
5.      A talp elülső részére érkezzünk. 
6.      Ugorjunk vissza ismételve az előző mozgást.  
7.      Szökdeljünk folyamatosan egy percig. Számoljuk, hogy hány ugrást tudunk végrehajtani.  
8.      Vegyünk fel egy labdát és egy percig dobjunk büntetőt, majd még kétszer ismételjük ezt meg.
 
Back to the basket – Háttal a kosárnak  

Erő- és gyorsaságfejlesztő gyakorlat, melynek végrehajtásához szükség van egy társra.  
1.      Állítsuk a társunkat 1,8-2,4 méterre a palánktól.  
2.      Álljunk háttal a kosárnak, kb. 60 cm-rel közelebb, mint a társunk.  
3.      A tásunk alulról dobja fel a labdát a palánkra. Ahogy meghalljuk, hogy a palánkhoz ért, azonnal forduljunk arccal a palánk felé és a szemünkkel a lehető leggyorsabban találjuk meg a labdát.  
4.      Ugorjunk fel a lepattanóért, húzzuk a mellkasunkhoz, a könyökök széles, nyitott helyzetben legyenek. 
5.      Ugorjunk fel és dobjuk a labdát a kosárba.  
6.      Ismételjük ezt tízszer, ez ad egy sorozatot. Minden sorozatot egy perces büntetőzés kövessen. Összesen három sorozatot csináljunk. 


Continuous tap-ins – Folyamatos pöcizés 

Ugró képességet, időzítést és az ujjak labdakezelését javító feladat. Itt is két játékosra van szükség. Így gyakorolják: 
1.      A két játékos a gyűrű két oldalán álljon, arccal a palánk felé.  
2.      Az egyik játékos feldobja a labdát a palánkra úgy, hogy az a gyűrű másik oldalára pattanjon, majd azonnal átfut arra az oldalra.  
3.      A másik játékos felugrik és átpöcizi a labdát a túloldalra, majd azonnal átfut arra az oldalra.  
4.      Hajtsák ezt végre 20-szor, ez tesz ki egy sorozatot. Három sorozatot csináljanak, egy sorozatot egy perc büntetőzés kövessen. 

Lateral movement drill – Oldalirányú mozgás gyakorlat 


Ez egy remek gyakorlat az oldalirányú mozgás fejlesztésére, amely egy fontos, ám mégis gyakran elhanyagolt eleme a lepattanózásnak.  
1.      Labdával a kézben álljunk a festett terület széléhez, arccal az alapvonal felé. Az egyik lábunk a festéken belül legyen, a másik a festéken kívül. 
2.      A fejünk felett dobjuk a labdát a palánk túlsó oldalára.  
3.      Gyorsan menjünk és kapjuk el a labda nyújtott karral, mielőtt földet érne.  
4.      A másik oldalon is azonos a helyezkedés és ismét feldobjuk a labdát. Addig csináljuk, amíg ezt tízszer végre nem hajtottuk. Ez egy sorozat. 
5.      Dobjunk tíz büntetőt, majd kezdjük újra.   



Forrás Ismeretlen szerző – How to coach and teach offensive basketball rebounding that wins games (web url: http://www.guidetocoachingbasketball.com/rebound.htm)     

Medve Milán
edző


Advertisement
Advertisement