Skip to content
Egyesület
2013. szeptember 21. ,
Találatok: 1420


Balogh Zoltán publikációja - Az EDZŐ


Article Pic
Basketball coach

Balogh Zoltán – Az EDZŐ  

Nem könnyű a feladat, néhány sorban, néhány gondolatban írni az „EDZŐ”- ről.
Szeretnék egy átfogó képet nyújtani mit is tartok fontosnak azon emberrel kapcsolatban,aki nap,mint nap FELELŐS  a csapatában pattogtató gyermekek fejlődéséért és neveléséért.

Mindenkiben kialakult egy kép, ha meghallja ezt az elnevezést. Azonnal beugrik egy arc, egy figura, egy jelenetsor valamelyik filmből,egy történet,egy emlék és még sorolhatnánk. Találkozhattunk edzőkkel életünk során „élőben” , közelről,távolról vagy akár csak egy tartalmas emléket nyújtó film esetén a mozivásznon.   Az edzőket lehet nézni/megítélni külső megjelenése alapján vagy akár belső tulajdonságai szerint. Vannak beugró képek, evidensnek tűnő gondolatok. De….  

Sajnos manapság nem mindent úgy élünk meg, ahogy azt evidensnek gondolnánk. Még magunkkal kapcsolatban sem…
Előadásom/írásom pont ezen gondolatmenet alapján született,nem árt ha végignézzük milyen is legyen az az edző,akit szeretnénk elképzelni gyermekeink csapatának élére.  


Egy „definíció” az Edzőről: „ A játékosok teljesítménye közvetlen összefüggésben van az edző tudásával, tanítási – és pedagógiai képességével. A kialakított szokások nyomot hagynak személyiségükön, meghatározóak lesznek későbbi életszakaszaikban. „  

Ezen pár sor alapján újra a FELELŐSSÉG szó kerül elő. Manapság, amikor a rohanó világban már nincs annyi ideje, energiája a szülőknek, amikor az iskolában minden más előrébb való , akkor igenis az edzőnek kell átvenni a következő feladatokat.

-         NEVELÉS
-         TANÍTÁS
-         „Rendfenntartó” felügyelés
-         PÉLDAKÉP  


Nevelés:  Mostanság egyre többször használjuk/halljuk azt a kifejezést, hogy „Ez a gyerek milyen neveletlen”… A szülők egyre kevésbé tudnak (akarnak) erre koncentrálni. Az edzőnek szem előtt kell tartania, hogy az edzéseken nem csak a feladatokat kell megmutatni, megtanítani, hanem az „életre nevelés” –t is bele kell csempészni a szűkre szabott edzés-lehetőségekbe.  

Tanítás: Nagyon fontos feladat véleményem szerint, hogy a tanítás folyamata tervezett és felépített legyen. Tudja az edző, hogy hová akar eljutni bizonyos idő alatt és ehhez milyen feladatokon keresztül vezet az út. Nem csak megmutatni, hanem meg is kell tanítani a feladatokat a játékosoknak. Mert ugye van az az örökbecsű mondás, hogy csak azt követelhetjük, amit meg is tanítottunk…  

Rendfenntartás… Ez a témakör hosszabb lélegzetvételű is lehetne. Sajnos ezt sem kapják meg a gyerekek megfelelő szinten, mit szabad, mit nem szabad és egyáltalán hogyan kell viselkedni manapság a különböző élethelyzetekben. 

Példakép: A mai gyerekek nagy százalékban a mozivásznon vagy a tv-képernyőn keresztül találnak maguknak példaképet. Hús-vér példakép is kell nekik, akikre a mindennapokban felnézhetnek, tanulhatnak tőle és másolhatják. Úgy érzem, itt is nagy szerephez jut az „Edző-bá(csi)” .  


Felsorolás jelleggel még néhány (számomra) fontos dolog az Edző személyével kapcsolatban:

-         Legyen empatikus, magas EQ – val megáldva.
-         Érthetően kommunikáljon a gyerekekkel, lehetőleg az ő szintjükön.
-         Mindig legyen pontos és mutasson példát ez ügyben (is).
-         Tisztelje a gyerekeket, így tudja/fogja kivívni „cserébe” az Ő tiszteletüket.
-         „Nem árt”, ha „elköteleződött” szakmája és a gyerekek iránt.
-         Elengedhetetlen a türelem.
-         Legyen stílusa minden edzőnek, amit az évek során kialakít magának.
-         Megjelenése minden alkalommal mutasson igényességet és sportosságot, legyen másolható példa.           Az edzőnek nagyon sok feladata van, amelyeknek folyamatosan „meg kell felelnie” és be kell tartania: -         Szabályok lefektetése (már az első edzések alkalmával) Itt gondolok mind az ÉLET, mind a sport                   (azon belül is a kosárlabda) szabályaira.
-         Tervezés
-         Önképzés
-         Kontroll (önkontroll)
-         Fegyelmezés
-         Motiválás
-         Dicséret (nagyon fontos hogy sokkal hangsúlyosabb legyen ,mint az elmarasztalás)
-         Hibajavítás
-         Hibátlan gyakorlat-bemutatás minden alkalommal kivétel nélkül.   


 Az előbbi felsorolásban szerepelt a MOTIVÁCIÓ. Itt megállnék egy pár gondolat erejéig. Nagyon fontos dolog, hogy az edző tudja és tisztában legyen vele, hogy mi motiválja a gyerekeket. Miért jelentek meg a tornateremben/csarnokban remegő lábakkal, csillogó szemekkel. Ha ezt tudja,akkor sokkal könnyebb a jövőben ezen motivációt fenntartani majd erősíteni. Idővel a külső motivációt fel kell hogy váltsa a gyerekek belső motivációja. Ebben is hatalmas szerepe van az edzőnek. 

 A régi rossz beidegződéseket le kell cserélni, változni/változtatni kell. Az arányok eltolódtak a múlthoz képest. Azon edzők, akik ezt időben felismerik és tudnak/akarnak változtatni sokkal nagyobb és tartósabb eredményeket tudnak elérni, mint akik nem.        


Újabb megközelítés, szintén „csak” felsorolás jelleggel:  

Vezetés – lélektan és fejlődés-pszichológia.

-         Ismernie kell az edzőnek, hogy mi okozhatja a különböző ingadozásokat a teljesítő képességgel        kapcsolatosan.
-         Meg kell ismertetni a gyerekeket a saját képességeikkel, azok határaival egyedül- és másokkal szemben.
-         Az élethez az egyik legfontosabb érték amire meg kell őket tanítani: Nyerni és veszíteni.
-         Fontosnak tartom, hogy elő tudja csalogatni játékosaiból az edző a felülkerekedés vágyát, a győzelem örömét.
-         Sporttehetség kibontakoztatása – énkép, önbizalom, sport-önbizalom, figyelem, intelligencia.
-         „Elköteleződés” kivívása/elérése.
-         Közösségformálás (szocializáció, társas közeg)
-         Magatartás-szabályok kialakítása.  


Pedagógia és pszichológia

-         „Pszichológiai állapotok” felismerése.
-         Lélektani „terhelhetőség” felismerése (iskolai „időszakok”, „otthoni dolgok”).
-         Edző-tanítvány viszony.
-         Megfelelő kommunikációs technikák ismerete/alkalmazása.
-         Következetesség. Ez talán az egyik legfontosabb dolog ezen felsorolásban. Nagyon fontos, hogy legyen kiszámítható az edző a gyerekek számára.
-         Vezetői stílus kialakítása.
-         Hatékony megerősítési technikák ismerete és jó alkalmazása.     


 Több könyvet is lehetne írni erről a témáról, napokig lehetne értekezni a leírtakból. Egy biztos, minél több dolognak próbál jól megfelelni az edző a fentiekből, annál jobb ember válhat belőle és lehet jó példája tanítványainak.   Ha kellőképpen motiválja ezen feladat és a FELELŐSSÉG, akkor büszkén nézhet majd vissza évekkel később, hogy mennyi gyereknek tudott adni és mennyi tanítványból lett jó ember, sikeres személy és értékes személyiség.  

Ez az EDZŐ legnagyobb feladata…    

Balogh Zoltán
Edző


Advertisement
Advertisement