Skip to content
Egyesület
2013. szeptember 21. ,
Találatok: 1405


Mikes Tamás puklikációja


Article Pic
Berry Hacker

Barry Hacker: A három „S” a kosárlabda dobásban (fordítás).


Egy útmutató, hogyan fejleszd a dobásod


Segédedzőként tanított Bill Fitch , így volt alkalmam arra, hogy megtanuljam a játék alapjait és különleges hangsúlyt fektessek a dobás készségen és lábmunkán. Érdekes megjegyezni azt, amikor egy játékos felmegy a büntető vonalra, változatlanul keresztül fog menni egy elő-dobás gyakorlaton, amiben az ujjhegyekkel a labdára fogja tenni a kezét, merőlegesen a varrásokhoz. A labda, mikor ebben a pozícióban tart, általában forogni fog egy egyenes ívben a kosárba. 
 Kérdésem a következő: A játékosok közül annyira sokan vannak, akik megfelelően dobnak a büntető vonalról, miért változtatják meg a technikájukat, amikor a mezőnyből dobnak?


 „S”  pörgésért

Nézzünk meg egy olyan kiemelkedő játékost, mint Terry Dehere. A Seton Hallnál beállította a minden idők pontrekordját a Big East ellen. Bár ő oldalpörgéssel dobott. Los Angelesbe való érkezésén azt javasoltuk, hogy változtasson a dobás technikáján. Nehéz munkával, ismétléssel és koncentrációval a helyes technikán, Terry elkezdett úgy dobni, hogy a labda egyenesen pörgött. Növekedett a dobószázaléka a hármasról 29,4 %-ról 44 %-ra, a mezőny dobásai százaléka pedig 40,7 %-ról 49 %-ra. 

A több pörgés adta az ő dobásának az úgynevezett „dobó ugrás” nevet -  egy dobás eltalálja a perem szélét és a megfelelő forgásnak köszönhetően bemegy a kosárba.  
Brent Barry, egy újonc az előző szezonban, egy másik olyan játékos, aki tudott fejleszteni az ő dobásán egy gyakorlószokás által. Olyan nagyszerű NBA játékosokat nézett, mint Reggie Miller, Mark Price, Jeff Hornacek, Hersey Hawkins és Chris Mullin.  Mindegyiknek jó pörgése volt, mert a varrásoknál dobtak. 


„S” a megállásért

A dobás egy másik szempontja, amit meg kell jegyezni, amit úgy hívok „megállás és tempó”. Minden jó NBA dobó tudatában van a jó technika fontosságának. De bár keményen dolgozhatnak a kezeiken és a karjaikon, gyakran fogják elhanyagolni a lábaikat és ez megsebezheti a dobótechnikájukat. Azért, hogy számoljon el a céllal, a dobónak képesnek kell lenni. hogy a lábaival meg tudjon állni és helyesen elhelyezni. Létre fog hozni egy alapot, amiből el tudja indítani a dobást. (Emlékszik, a dobás elkezdődik a felugrásból) 


A lábakat be kell állítani vállszélességre egymástól párhuzamosan és kevésbé tétovázva, attól függően, hogyan készítsék elő a labda felvételt. Michael Jordannek van egy rejtélyes képessége, hogy egyensúlyban álljon meg, helyesen álljon bele a dobásba, vállaival derékszöget alkot a dobáshoz. Minden dobónak időt kéne fordítani arra a játékban, hogy megtanulja Michael lábmunkáját. Minél messzebb vagy a kosártól, annál nagyobb központosítást igényel az egyensúly és tempó. A dobó nem csupán a megfelelő alapot teszi magáévá, de a tempó dobásnak is következetesnek kell lennie.




Hányszor láttál egy játékost túl gyorsan dobni? Ennek változatlanul az az oka, hogy felemelkednek és túl gyorsan akarják elengedni a labdát, így nem adnak időt arra, hogy a test egyensúlyt tartson és egy szilárd tempóval tudjon dobni. Tudom, hogy egy golfozó, aki a golfütőjét túl gyorsan viszi vissza és így nem ad a testének időt, hogy felvegye az egyensúlyt és leengedi a golfütőjét. Az, amit csinál, bukás, hogy létrehozza a tempót és az egyensúlyt. Miközben felemeli vagy emeli a kosárlabdát, lényeges a testhez közel tartani a karokat, szintén soha nem terjeszti ki őket a testtől távol. 



A kiterjesztett pozíció létre fog hozni egy gyenge dobó pozíciót, szegényes egyensúlyt és egy következetlen tempót. Meg kell tartani a korlátot közel a test középvonalához. Ha túl messze mozgatod, akkor elfogod veszíteni a kontrolt, egyensúlyt és az erőt. Ugyanaz a dolog történik a dobásban. Neked fel kell emelned a labdát egy szilárd, ütemes mozgásban. Megfigyelsz egy Chris Mullint, Steve Kerr, Reggie Miller vagy Dennis Scott-ot. A lábaikat változatlanul beállítják és a kézbesítésük teljesen folyékony. Plusz, ők mind a varratoknál dobnak.



 „S” tekintetért


A dobásnak a végső területe, ami tanulmányozást igényel, az a szem. Nézel egy NBA vagy egy főiskolai meccset és megfigyeled a dobó szemeit a büntető vonalnál. Egy játékos célozni fog a célra vagy a peremre, amíg egy másik helytelenül követni fogja a labda repülését. Az egyensúly a dobás egy szerves szempontja és ezt nehéz fenntartani, ha a labda repülését nézed. Ha te engeded, hogy összetömörüljenek, követed a szemeiddel, változatlanul azt fogod okozni, hogy a fejed emelkedjen, mozogjon vissza vagy mindkettő. 


Az azt fogja okozni, hogy a testsúly vagy egyensúly visszahátrál és akkor a befejezésnél a súlyod a sarkaid mögött lesz. Eredmény: egy alacsony könyökkibocsátás gyakran eredményez egy olyan dobást, ami az elülső peremet éri (rövid). Mióta az alacsonyan lévő könyököt nehéz felemelni a dobás a tempóra is szintén hatni fog. Egy analógia felvázolja a dobás fegyverét. Neked céloznod kell és a célon tartani a szemeidet és nyugodtan megy, mint összenyomni a ravaszt. Tanítani kell a dobóidat és ha látod hogy problémájuk van a varratokkal, a megállással és a tempóval vagy a szemek területével. 


 Az egyik legkielégítőbb és örömteli edzői pillanatok közé tartózkodik az utasítás a játékosnak egy bizonyos technikára, majd azt ő tökéletesen végrehajtja a játék közben.


Barry Hacker


Az eredeti cikk az alábbi linken található: http://www.hoopskills.com/basketballshootingarticle.html 

Mikes Tamás
edző


Advertisement
Advertisement