Skip to content
Utánpótlás
2014. szeptember 30. ,
Találatok: 1730


Törzsizom erősítése labdajátékosoknak


Article Pic
Mondzinger Márk

Rengeteget hallunk manapság a törzsizmok fejlesztéséről - ami egyáltalán nem botor gondolat, hiszen a jól felépített törzsizomzat lehet a kulcsa a sikernek számos sportban és a mindennapokban egyaránt!Ezért gondoltam úgy, hogy egy rövid leírásban beszélek arról mennyire fontos szerepe van a törzsizomnak a labdajátékokban, különösképpen a kosárlabdában, de akár a hétköznapokban is. Személyem szerint, nagyon érdekel és szeretek foglalkozni a sportág specifikus erősítésekkel. Nap, mint nap hallani, hogy a kosárlabda mennyire felgyorsult és "kemény" lett az előző évekhez képest. Napjainkban, profi szinten igazi "szuperatlétákat" láthatunk a kosárlabdapályán, akik megfelelően felvannak építve. Értem ez alatt, hogy futni, ugrani, irányt változtatni robbanékonyan tudnak és ezt bizonyos intervallumokban, tehát megfelelő állóképességgel teszik ezt.

Visszatérve a törzsizomzatra.
A kosárlabdában különösen fontos, hogy a gyors és dinamikus irányváltások vagy éppen talajfogások miatt a gerincet megfelelően védjük! Emiatt a szakedzőknek és a játékosoknak meg kell érteni a medence- és hasizmok, a gerincmerevítők fontosságát és a gerinc mozgásokban vállalt szerepüket. Továbbá fontos tudni, hogy nem csak a gerincet fogják védeni, hanem minden hajlításban (előre és oldalra) vagy éppen feszítésben, csavarásban ezek vesznek majd szerepet. A helyes testtaráshoz, a megindulásokhoz, az irányváltoztatásokhoz, a felugrásokhoz és földre érkezésekhez, vagy akár az "ütközésekhez" megfelelő törzsizomzat kell. Két fontos szerepet játszik, az egyik az "előny" szerzés, a másik pedig a védelem (gerincoszlop).

A törzsizomzatot idegen szóval core-nak is nevezhetjük, amivel több részre is utalunk, de a legfontosabbakra! A core nem más, mint a törzsizmok összessége. De ennél azért mégis összetettebb. Core, a testünk középső részére lokalizálható, mely a tömeg, a gravitáció és az energia központja. Anatómiailag ide sorolandók a hasizmok, a csípő- és medencefenék izmainak egy része valamint a felületes- és mély hátizmok többsége.

A core izmok többsége eredés vagy tapadás lévén kapcsolatban van a gerinccel, a medencével, így kontrakció esetén stabilizálják a csípőt és a törzset, vagyis alapfontosságúak a helyes testtartás megszerzésében és stabil alapot adnak a végtagok által kivitelezett mozgásoknak.
A törzs izmainak egészsége, a gerinc szempontjából különösen fontos. A civilizációs betegségek rangsorán, előkelő helyet foglal el a hátfájás és az abból adódó problémák
A gerinc stabilitása érdekében törekedni kell a has- és hátizmok arányos erősítésére, valamint a csípőízület mozgékonyságának megfelelő kialakítására.

A core fejlesztését, két módszerrel tudjuk a leghatékonyabban elérni. Az egyik az izoláló gyakorlatok alkalmazása (a jól ismert has-, törzs-, csípőizmok erősítését célzó gyakorlatok) valamint a koordinációs feladatok beiktatása a tréningprogramba.
A koordinációs gyakorlatok (vagyis azok a feladatok, melyeket nem stabil körülmények között hajtunk végre), nagy előnye, hogy feladat-végrehajtás közben, szinte az összes izom folyamatos, összehangolt munkájára van szükség az egyensúly fenntartásához. Vagyis mivel a legtöbb izom kontrakcióban van, így azonos idő alatt a szervezet több kalóriát használ fel, mint stabil környezetben végrehajtott tréning alkalmával.

Milyen korosztályban lehet vagy kell elkezdeni a törzsizomzat erősítést? Úgy gondolom, hogy a gyerekek egészen óvodás korukig, a mindennapos játékokkal, mozgással "elvégzik" a számukra kellő "erősítést".Viszont, iskolás korukban, egyre többet ülnek az iskolában és kevesebbet mozognak, ilyenkor válik fontos szereppé, hogy külön foglalkozzunk a törzsizomzat erősítésével. Nem kell megijedni, hogy ilyen fiatalon "erősítjük" a gyerekeket és megállnak a növésben, hiszen nem a végtagok és egyéb izmok erősítésén dolgozunk, hanem a törzsizmokon. Célunk a helyes testtartás, ami mellé jobb mozgás koordináció is társul a későbbiekben. A gyerekeknél egészen játékos feladatokkal is meglehet oldani a törzsizom erősítését. Ahogy idősödnek, úgy lehet elővenni a speciálisabbnál speciálisabb gyakorlatokat.
A lényeg, hogy egészen iskolás kortól el kell kezdeni a törzsizomzat erősítést, és rendszeressé kell tenni ezt!

Mondzinger Márk
edző, játékos


Advertisement
Advertisement