Skip to content
Utánpótlás
2015. szeptember 22. ,
Találatok: 1130


A kosárlabda edzősködés fejlődése


Article Pic
Vörös Endre

Creighton Burns-től kaptam ezt. Mike Dunlap írta, a Charlotte Bobcats korábbi edzője.

Az edzősködés sokszínűsége azokon a látszólag leküzdhetetlen csalódottságokon nyugszik, amint látjuk a játékost megtalálni az útját.
A tanítható pillanatok azok, amik gyakran rossz döntésekkel vannak tele. Ez pont az, amikor az egyénnek szüksége van az edzőjére. Ezek a pillanatok megfizethetetlenek és fordulópontot jelentenek a sportoló életében. A csoda nem az, hogy miért csinálod, amit csinálsz és tud, hogy dolgokat változtatsz meg!

10 lépés, hogy fejleszd az edzősködésed.

Ahhoz, hogy valaki mesteredzővé váljon hosszú éveken át kell fejlődnie a szakértelmének. A kiváló edző egyben kivételes tanár is. Úgy gondoljuk, vannak olyan alapvető dolgok, amiket mindig figyelembe kell venni, amikor a csapatod tanítod:

1. Légy tisztába a tanítás 5 szabályával
    - magyarázd el mit akarsz
    - mutasd be
    - mutassa be a játékos
    - helyes bemutatás
    - ismétlés a tudás anyja

2. Tudd, hogy tanulnak a játékosok
    - vizuális megjelenítés
    - hangi megjelenítés
    - mozgási/kinetikus módszer
    - írás/rajzolás
    - játékos edző
    - együttműködés a versenyzéssel szemben
    - egész, rész, egész a résszel szemben metódusa
    - visszacsatolás - negatív és pozitív

3. Tanítási technikák
    - általános tanítási technikák (úgymint megtalálni a problémát és kijavítani)
    - dicsérni, ösztönözni, tovább haladni (megtalálni a pozitívumot, korrigálni és továbblépni)
    - újratanítás - az együttműködés módszerével
    - alakítsd ki a saját nyelvezeted (pl. maradiság)
    - használd a hangod, mint szerszám
    - beszélj képekben, párhuzamokban és metaforákban
    - (következetesen dicsérd a tanulókat, amikor bemutatnak valamit, hiszen a korai sikerek növelik az önbizalmat)
    - előmenetel - taníts sorrendben, aztán fordítsd meg (induktív és deduktív)

4. Használd a formálás négy lépését
    - előkészítés
    - modellezés
    - ösztönzés
    - visszacsatolás (tegyél fel kérdéseket, tegyél megállapításokat, erősítsd meg a helyes válaszokat)

5. Kevesebb beszéd, több cselekvés
    - csökkentsük a szóbeli oktatást

6. Vegyük észre a megállapítások erejét,
    - viselkedésbeli szokások
    - Myers/Briggs pszichológiai teszt, a szuperego kiértékelése és az "I am sheet"

7. A szerepek meghatározása elsődleges fontosságú az edzők sikeréhez

8. Ismerd a hallgatóságod, a körülményeket és állj készen az alkalmazkodásra vagy a változtatásra

9. A versenyzés jelenti az időt, az állást és a személyes rekordokat (egyéni/csoport)

10. Bocsánat
    - Hibázni fogunk. Legyünk emberibbek, mikor köztük vagyunk és a játékosaink gyorsabban elfogadnak majd minket.

Tanárok vagyunk. Megpróbáljuk megteremteni a tanulás környezetét. Mostantól a hibák a felfedezések új formáit kell, hogy jelentsék. Természetesen ki akarjuk javítani a hibákat és tovább haladni korszerű módon. Minél több tanítási módszer áll rendelkezésünkre, annál jobb. Ha szeretjük a stílusunkat, a játékosok könnyen alkalmazkodnak. A hatásos kommunikáció az előadó legnagyobb fegyvere. A tanulás egy lépésről-lépésre haladó procedúra. Amikor a játékos a legjobb választ adja, akkor tudhatjuk, hogy jól csináljuk a dolgunkat.

Mi abban hiszünk, hogy az edzőnek le kell fektetnie a fogalmi tanítás terveit. Ez a tanítás kognitív eszméit jelenti egy specifikus folyamaton keresztül (olyan gyakorlatok, amik közvetlenül kapcsolódnak az egészhez). A dobógyakorlataink közvetlenül a támadásunkból jönnek és ezek lehet hogy változnak egyik szezonról a másikra, mégis a versenyzés és az erőfeszítés szintje, soha nem volt kompromisszum tárgya.

A "mi" "hol" "hogyan" "mikor" és "miért" mindig első gondolataink, amikor a filozófiánkról beszélünk. A "mikor" és a "miért" a legfontosabbak számunkra. Gondolkodó játékosokat akarunk, akik gyorsan tudnak reagálni nyomás alatt. Mostantól olyan körülményeket teremtünk az edzéseinken, ahol minden egyes cselekvésnek következménye lesz.

Győztes kosárlabdát tanítunk. Nem érdekel minket csak a játék. Az öröm a játékos számára a tanulásból, a másokkal való kapcsolatból és a mérhető fejlődésből fakad. Azt tanítjuk, hogy a tökéletesség a maximális erőfeszítéssel jön létre.

A győzelem sztenderdjeit meg kell határoznunk. Az edzőnek mind támadásban, mind pedig védekezésben olyan felmérésre van szüksége, ami egy rendszert hivatott reprezentálni. Amikor nyomás van fejetlenség lesz úrrá, hacsak nincs egy rendszer. Mi több ilyenkor szűnik meg a kommunikáció is. Ez nem lehet. Akkor látjuk egy sikeres kultúra jeleit, amikor a játékosok elkezdik mondani és tanítani, hogy ez a "Mi utunk", amikor nehéz idők járnak. Ezt szeretjük.

Összegezve: egyszerre csak egy dolgot csinálhatunk. Az egyszerűség a mi vezetőnk. Folyamatosan értékeljük a rendszerünket a legváltozatosabb körülmények mellett. A tanítási technikák határozzák meg a rendszerünket.




Az eredeti cikk az alábbi linken érhető el:

http://www.coachingtoolbox.net/basketball-drills/basketball-coaching-evolution.html

Vörös Endre
edző


Advertisement
Advertisement