Skip to content
Egyesület
2016. november 01. ,
Találatok: 671


Alap lábmunka és befutás gyakorlatok


Article Pic
Gyakorlatok


A lábmunkán alapszik a képzett kosárlabda játékos játéka, mely olyan mozdulatokból áll, melyeket sokszor fog használni a játék során. A labda nélküli befutások a védekező játék egyik legfontosabb szakaszai, mert a játékos a játék során játékidejének három negyedét labda nélküli védekezéssel tölti.
Ebben a fejezetben néhány alap lábmunkát és befutás gyakorlatokat mutatunk be. Ne becsüld le a játéknak e két alapját, sokszor ez különbözteti meg a jó játékost a nagyszerűtől.

LÁBMUNKA GYAKORLATOK

KÉT SOROS SZÉKGYAKORLAT
CÉL

A két soros székgyakorlat célja megtanítani a játékosoknak a labda nélküli öt alap lábmunka típus elsajátítását.

ESZKÖZÖK
16 szék
SZEMÉLYEK
az egész csapat
két edző

HOGYAN VEZESSÜK A GYAKORLATOT?

Öt lábnyira a jobb és a bal oldalvonaltól alakítsunk ki nyolc székből egy sort, mind egyforma távolságban legyen egymástól. A játékosok két csapata az alapvonalakon kívül, egymással szemben helyezkednek el, a két edző pedig a pálya közepén áll, az egyik követi és kijavítja az egyik csapatot, a másik a másik csapatért felelős.
Az edzők utasításakor az első játékos mindkét csapatból elkezd futni, először lassú tempóban, majd később, amikor a játékos elsajátítja a lábmunkát, gyorsabban. Amikor a játékos eléri az első széket, végrehajtja a következő lábmunka mozdulatok egyikét, azt, amit az edző a gyakorlat kezdetekor kért, ahogyan a 2.1-es ábrán látható:

- Egy- számolás megállás
- Két-számolás megállás
- Ritmusváltás
- Ritmusváltás- és irányváltás
- Lefordulás

A játékos azután megismétli ugyanazt a mozdulatot, amikor eléri a következő széket, és a gyakorlatot akkor fejezi be, amikor elér a szemközti alapvonalhoz. Mindkét csapat második játékosa akkor kezdi a gyakorlatot, amikor az előtte lévő csapattárs eléri a középpálya vonalat. Mindegyik játékos megismétli a gyakorlatot  a másik széksornál.

TANÍTANDÓ ÉS MAGYARÁZANDÓ RÉSZLETEK

Fontos megfigyelni a „tanítani” és a „magyarázni” szavakat a bekezdés címében. Mert az edzőnek először tanítania kell és azután el is kell magyaráznia egy bizonyos mozdulat vagy alapmozgás részleteit minden alkalommal, amikor nincs megfelelően végrehajtva.
A következők az általános tanítandó, ha szükséges, magyarázandó pontok mind a négy mozdulat során:
- Térdhajlítás valamennyi lábmunka mozdulatnál, a jobb egyensúly és a gyorsabb mozgás érdekében.
- Mondd a játékosnak, hogy a szék magasságánál alacsonyabban legyen.

Kövesse a következő irányelveket minden egyes mozdulatnál:
EGY-SZÁMOLÁS MEGÁLLÁS
Mondja a játékosoknak, hogy ne ugorjanak, hanem ahelyett hajlítsák be a térdüket. Ha a játékos ugrik, elveszíti a másodperc töredékét a levegőben, míg "kötelező" minden kosárlabda alapmozgásnál a lehető legkevesebb mozdulatot a lehető leggyorsabban végezni.
A játékosoknak először a sarkukkal kell földet érniük, azután a lábfej elülső részével azért, hogy "megtörjék" az előre irányuló mozgást.

A játékosoknak nem szabad előre dőlniük, nehogy elveszítsék az egyensúlyukat és a szemükkel egyenesen előre kell nézniük, nem a földre, mert a szem helyzete határozza meg a játékos egyensúlyát.
A karok és a kezek a mellkas mellett behajlítva legyenek, készen a labda elkapására.

KÉT-SZÁMOLÁS MEGÁLLÁS
Az irányelvek ugyanazok, mint az egy-számolás megállásnál, azzal a különbséggel, hogy a játékos először egy, majd két lábbal érkezik a földre.

RITMUSVÁLTÁS
Javítsák ki a játékosok által elkövetett általános hibát: Tegyenek néhány nyugodt, normális lépést, mielőtt ritmust váltanának az utolsó pillanatban, amikor a szék közelében vannak, nem pedig bizonytalant és rövidet. Amikor szembekerülnek a védővel, az efféle mozgás olyan, mint egy telefonhívás, amikor azt mondják:" hé, nem fogok ritmust váltani!"
Ritmusváltáskor a játékosnak egy egyenes előre irányuló lépést kell tennie az egyik lábra helyezkedve, az elülső láb lábfejére helyezve a testsúlyt, ugyanakkor egy nagy agresszív lépést kell tennie a másik lábbal, anélkül hogy elveszítené az egyensúlyt. Testének gyors előreirányuló mozgásának segítése érdekében gyorsan előre kell lendítenie karjait.
Ritmusváltás után mondja a játékosoknak, hogy tartsák ugyanazt a ritmust még néhány lépésig, hogy játékszituációban ne hagyjon időt a védőnek, hogy magához térjen.

RITMUS ÉS IRÁNYVÁLTÁS
Most is bizonyosodjon meg arról, hogy a játékosok nem tesznek bizonytalan és rövid lépéseket a ritmus és irányváltás előtt.
Irányváltás közben a játékosnak egyenesen előre kell lépnie, nem oldalirányban. El kell fordítania az irányító-forduló lábat az új irányba, ez egy fontos részlet, ami segít, hogy az egész test előre mozduljon, nem oldalirányba, azért hogy éles szögben forduljon a következő irányba. Az elülső láb lábujjai egyenesen előre nézzenek, ne oldalra. Ha a játékos oldalirányú lépést tesz és azután vált irányt, hosszabb lépésre lesz szüksége, hogy az új irányba menjen. Ez hosszabb távolság megtételét jelenti, így lehetőséget adva a védőnek helyezkedni-megindulni.
Mondja meg a játékosoknak, hogy szorosan a szék mellett haladjanak, amikor irányt váltanak. Így nem hagynak lehetőséget helyezkedésre-megindulásra a védőnek játékhelyzetben.
A játékos miközben szorosan a szék mellett elhalad, a karját az elülső lábbal szemben tartsa 45 fokban. A behajlított kar meg fogja védeni a labdát cselezés közben.

LEFORDULÁS
A játékos elülső lába mutasson előre és ne oldalirányba, ahogyan a ritmus és irányváltáskor.
Mondja meg a játékosoknak, hogy kezdjenek el fordulni, úgy, hogy "beleteszik" az elülső lábukat a székbe, nem mellé. Így fogják tudni blokkolni-gátolni a védőt a játék során.
A játékos az elülső láb elejével forduljon, lábai a székkel egy szintben legyenek behajlítva.
A nem forduló láb mutasson az új irány felé. Ha oldal irányba néz, a test oldalra fog fordulni.
A fej nézzen az új irányba lefordulás előtt, hogy lássa az egész pályát és forduljon vissza, ha a védő megindul.
Lefordulás közben a játékos lengesse-lendítse erőteljesen a karjait és fordítsa a lábát, azért, hogy a teste gyorsabban forduljon az új irányba.
A játékosnak alacsonyan kell maradnia mozgás közben és ne emelkedjen fel a lefordulás alatt. Ez csökkentené a lefordulás sebességét.

ELSŐ-LÉPÉS ALAP GYAKORLAT
Különös hangsúlyt szeretnénk fektetni az első-lépés gyakorlatokra, mert az edzők sokszor nem dolgoznak ezen a kicsi, de rendkívül fontos mozdulaton, pedig ez alapvető a labdával és a labda nélkül történő mozgás során egyaránt.

CÉL
Az első-lépés alap gyakorlat megtanítja, hogyan kell egy erőteljes agresszív lépést tenni, hogy legyőzzék a védőt. A játékosoknak el kell sajátítaniuk ezt a mozdulatot egészen addig, ameddig automatikus nem lesz, mert ez alapvető a kosárlabda játékos számára.

FELSZERELÉS
- 5 labda

SZEMÉLYEK
- az egész csapat
- egy edző

 HOGYAN VEZESSÜK A GYAKORLATOT
Ossza a csapatot két csoportra. Egy csoport felsorakozik a pályán kívül az alapvonal mentén, a másik a büntető vonal meghosszabbításánál. Minden játékosnak az utóbbi csoportban van egy labdája, amelyet egy kézzel mellmagasságban tart. A játékosok párt alkotnak, az edző a játékosok sora mögött, az alapvonalnál áll. A játékosok az alapvonalnál, az alap kosárlabda tartásban helyezkednek el, térdük hajlítva, lábfejük párhuzamos és a kezük a mellkassal egy vonalban.
Az edző utasítására, a csapat, amelynél a labda van, átpattintja azt, és az alapvonalnál lévő másik csapatnak el kell kapnia a labdát mielőtt az kétszer pattanna a földön, ahogy a 2.2-es ábrán látható. Azután a játékosok helyet cserélnek.
A gyakorlatot néhányszor megismételjük. Először a játékosok az első lépést néhányszor jobb lábbal teszik meg és azután ballal.

TANÍTANDÓ ÉS MAGYARÁZANDÓ RÉSZLETEK
- A játékosok által leggyakrabban elkövetett hiba, amikor visszalépnek ugyanazzal a lábbal, mielőtt előrelépnének. Ez idő és mozdulat pazarlás.
- A játékosoknak "előre kell esniük" a testükkel, ezzel egy időben egy erőteljes agresszív lépést kell tenni, fejüket felemelve, karjaikat előre lendítve, mint a futóknak a 100 méteres verseny kezdetekor.
- Az edző álljon az alapvonalnál lévő játékos csoport mögött és javítsa őket, amikor egy "extra" lépést tesznek hátrafelé az első-lépés előtt.

ELSŐ-LÉPÉS ÉS CSELEZŐ GYAKORLAT
CÉL
A cél ugyanaz, mint az előző gyakorlatban, de labdával.

ESZKÖZÖK
-5 szék
-5 labda

SZEMÉLYEK
- Az egész csapat
- Egy edző

HOGYAN VEZESSÜK A GYAKORLATOT
A játékosok öt sorban helyezkednek el. A pályán kívül állnak az alapvonal mentén és mögött. Egy szék legyen minden sor előtt és egy labda mindegyik széken. Az edző utasítására minden sorból az első játékos egy kemény, agresszív első-lépést tesz, sprintel, megkerüli a széket, együtemű megállást végez a kosárral szemben, felveszi a labdát a székről és egy erőteljes, agresszív első cselt végez, kikerülve a széket, ahogy a 2.3-as ábrán látható. 

Néhány csel után a játékos gyorsan visszateszi a székre a labdát és a sorban a második játékos elkezdi a gyakorlatot. Először a játékosok jobb kézzel végzik a cselt néhányszor, majd bal kézzel.

TANÍTANDÓ ÉS MAGYARÁZANDÓ RÉSZLETEK
- Az első csel során a labdának erőteljesen kell a földre pattannia az első láb előtt, oldalra, azért, hogy gyorsan visszaérkezzen a játékos kezébe. A cselező kéz, amennyire lehet a föld közelében legyen a labda jobb irányítása érdekében.

Forrás: http://www.fip.it/public/41/8034/giorgio_libro_capitolo02.pdf


Reiter Bence
edző


Advertisement
 
Advertisement