Skip to content
Utánpótlás
2016. november 12. ,
Találatok: 661


Kanber-W. Gábor publikációja


Article Pic
Dwight Howard erőnléti edzés közben

Előfordulóhibák a kosárlabdázók erősítő edzéseikben        
  A kosárlabda játék 1891-es születése utáni korai szakaszban, még nem a játékosok fizikai képességénvolt a hangsúly, hanem magán a játékon. A kezdeti erőnléti szemlélet szerint csupán az számított a kosárlabdázók mennyire tudnak futni. Más sportágaknál  is úgy vélték a súlyzós edzésektől lassuak lesznek a sportolók és nem növeli a sport teljesítményüket. Az 1960-as évektől kosárlabda népszerűségének növekedésével párhuzamosan változott ez a korai felfogás. Az edzők rájöttek ahhoz, hogy csapatuk eredményesebb legyen a játékosok fizikai képeségével is foglalkozni kell. A mai kosárlabda még nagyobb fizikai erőt kíván meg a játékosoktól, mivel azóta sokat változtak a szabályok és a játék stratégiája is fejlődésen ment keresztül. A tudományok és sporttudományok fejlődésével egyre komplexebbé vált a játékosok fizikai képességük fejlesztésének összetevői. Mára a szimplán súlyzós edzésekkel való erősítés átalakult sportág specifikus erőnléti edzéssé, mely magában hordozza az erő, gyorsaság, agilitás, robbanékonyság fejlesztését. Egy kosárlabdázó játékosnak gyorsabban kell futnia, magasabbra és gyorsabban kell ugrani az ellenfélnél, erősnek és jó egyensúlyérzékkel kell rendelkeznie ahhoz, hogy az ellenféllel való ütközéseket és testi kontaktusokat megfelelőképpen kitudja védeni. Továbbá fontos, hogy az előbb említett fizikai tulajdonságokat a sportoló az ellenfelénél minél többször hajtsa végre úgy, hogy minél kevesebb fáradtsággal járjon. Ezek az alap fizikai tulajdonságok, amivel egy kosárlabdázónak rendelkeznie kell. Tanulmányok bebizonyították, hogy egy kosárlabda játékos egy meccs alatt 4500-7,500 métert fut, 1000 különböző akciót hajt végre (védekezés, irányváltoztatás, sprintelés, ugrás, séta stb.), 40-50 alkalommal ugrik fel és 165-170 között mozog a pulzusszáma. Ez is azt mutatja mennyire összetett fizikai képességek birtokában kell lennie egy játékosnak. Tehát a régi módi erőnléti edzések, melyek során csak hosszútávú futásokat végeztek a játékosok, már a múlté.           Sajnos manapság a legtöbb Magyarországon lévő közkedvelt gépekkel elárasztott fitneszterem nem nyújt megfelelő lehetőséget a sportolók számára, és a legtöbb klubnál se jobb a helyzet. Magyarországon kevés az olyan hely, ahol minden adott a megfelelő erőnléti edzésre. Sokat tapasztalom, hogy a fiatal kosárlabda játékosok későn kezdenek el megfelelő erőnléti edzést végezni, és sokszor egyedül felügyelet nélkül állnak neki súlyzós edzéseknek, nem is tudva mit miért csinálnak. Láthatjuk, hogy a  külföldi játékosok mennyire komolyan veszik az erőnléti edzéseket. Még az off-szezont is erőnléti edzésekkel töltik, és nem hagynak ki egy egész hónapot nyaralásra, hanem folyamatosan készítik fel testüket a következő szezon fizikai kihívásaira. Azok a fiatalok, akik komolyan veszik a kosárlabdát és sokat szeretnének fejlődni, azoknak érdemes lenne kihasználni a felkészülési időszak előtti nyári szünetet is. Igazából egész évben szükséglenne nagyobb hangsúlyt fektetni az erősítő edzésekre, nem csak a teljesítmény fokozó hatásuk miatt, hanem sérülések megelőzése érdekében is.  Elsősorban szeretnék két gyakori hibát kiemelni, amit sportolóként jómagam is elkövettem és manapság is gyakran látok a fitneszteremben edző kosárlabdázóknál.            Első hiba, az internetről letöltött testépítő edzéstervek. Egy kosárlabdázó nem végezhet ugyanolyan edzést, mint egy testépítő, mivel mások a céljaik. A testépítő céljuk, hogy izmaik minél nagyobbak legyenek, ezért végeznek izmokra bontott edzéstervet. Az a probléma a tipikus testéptő edzéstervvel, ha kosárlabdázók alkalmazzák, hogy teljesítményük romlásáhozvezethet, mivel a megszerzett izomtömeget nem lesznek képesek funkcionálisan a pályán hasznosítani. A kosárlabdázóknak a súlyzós edzés az egy eszköz a jobb teljesítmény eléréséhez és nem az esztétikailag izmosabb fizikum  elérése a cél. Az a javaslatom kosárlabdázóknak, hogy felejtsék el a napi egy vagy két izom edzését és a testéptő edzéstervek követését. Egy kosárlabdázónál nincsen hétfői mell, bicepsz nap. Egy testépítő edzésterv gyorsaságot és  robbanékonyságot egyáltalán nem fejleszt, így ne lepődjünk meg, ha a megnőtt izomtömeg ellenére a mozgásunkba lassulást veszünk észre.            Második hiba, egyedül állnak neki a fitneszterembe edzésnek vagy nem megfelelő szakember segítségét kérik. Mindenféleképpen érdemes szakemberhez fordulni, aki készít egy edzéstervet. Érdemes ebbe befektetni, mivel súlyzós edzés többet is árthat, mint segíthet. Javaslom, olyan erőnléti edzőhöz forduljanak, aki sportolókkal foglalkozik és van hírneve, ne testépítő edzőt válasszanak, aki még sportolóval nem foglalkozott. Szerencsére Magyarországon is egyre több erőnléti edző található meg, így interneten keresztül könnyen fel lehet velük venni a kapcsolatot.  Magyarországon a futballban látunk egy nagyon erős fejlődést az erőnléti edzés terén, sajnos kosárlabdánál még kevésbé látni ezt a fejlődést.      Forrás: http://www.usab.com/youth/news/2011/11/the-key-to-basketball-conditioning.aspx http://www.balldontstop.com/6-biggest-mistakes-basketball-players-make-in-the-weight-room/?pid=263 http://www.sports-fitness-solutions.com/basketball.html    

Kanber-W. Gábor
Edző
Kapcsolodó videó:


Dwight Howard edzés


Advertisement
 
Advertisement