SZABÁLYOK AZ ALL STAR Dzsembori  MÉRKŐZÉSEKRE

Idő

–        A játékidő 4×8 perc

–          Az óra áll:

Büntető dobásbáll

Kiponozódásnál

Időkérésnél (amely 1 perc)

Játékvezetői időnél

Negyedek végén

 

–          NEM ÁLL az óra:

személyi hibánál, illetve ha kimegy a labda vagy egyéb labdavesztéssel járó szabálysértés történik a fentieken kívül

–          Időkérések: negyedenként maximum 1 alkalom/csapat, tartama 1 perc

–          A negyedek között nincs szünet, azonnal folytatódik a mérkőzés, így a negyedek végén gyakorlatilag sorcsere történik

–          A félidőben maximum 10 perc hosszúságú a szünet. A szünet a félidei büntetők végéig és az edzői instrukciók befejezéséig tarthat.

 

Félidő

–     a félidőben nincs melegítésre lehetőség

–     a félidőben minden játékos dob egy büntetőt (mint mini korosztályban), amely beleszámít a végeredménybe. Ekkor kétszeres szorzóval számít minden mini, gyermek és serdülő korú játékos által elért találat

 

Pontok

–        1, 2 és 3 pontos kosarakat lehet elérni a FIBA szabályok szerint

–        a büntetőt a mini- és a gyermekkorú játékosok a korosztályuk büntetővonaláról hajtják végre

–       mini-, gyermek- és serdülőkorú játékosok által szerzett minden kosár kétszeres szorzóval kerül beszámításra.  Ennek könnyebb felismerését elősegítendő e játékosok piros színű megkülönböztető fejpántot kötelesek viselni mérkőzés közben. Más játékos piros színű fejpántot nem viselhet!

–      A gyűrű magassága felettről lefelé történő tobással végrehajtott ziccer dobásból szerzett kosár értéke 4 pont (ennek megtörténtét a zsűri asztal értékeli, a játékvezető a sikeres kosarat jelzi, nem szükséges gyűrűszaggató szákolásnak lennie)

Védekezés

–       A zónavédekezés alkalmazása tilos, tehát emberfogás az egyetlen megengedett védekezési forma a pálya minden területét ideértve.

–       A fejpántos labdás játékosoknak kötelező a hárompontos területen belüli védekezésük alkalmával az egy kartávolságra történő védekezés.

–    minden játékos csak az ellenfél azonos korosztályú játékosát foghatja. Ez alól a főrendező adhat mentességet eseti jelleggel, ha jelentős magasságkülönbség lép fel. Ezt a versenybíróság hagyja jóvá.

–       a besegítés csak a védő hárompontos területen belül szabályos.

–       A kettősvédés is tilos piros fejpántos játékoson!

–    Dobásblokkolást piros fejpántos játékossal szemben csak piros fejpántos játékos hajthat végre felugrás közben. Minden más játékos csak felugrás nélkül szereleti a piros fejpántos játékosok dobását,

Az itt leírt védekezési szablyok megsértése esetén  a vétlen csapat javára bónusz büntető dobás ítélendő az ÓMK szabályai szerint.

Csere

–       Állandó ötösök küzdenek egymás ellen. Ezeken változtatni nem lehet, tehát a negyedek kezdetekor mindig a padon ülő ötös kerül a pályára.

–      Cserélni csak sérülés és kipontozódás esetén lehet. Sérült játékos az adott mérkőzésen már csak annak helyén léphet pályára, aki helyett becserélték.

–      A becserélt játékos a lecserélt játékossal azonos korosztályú kell hogy legyen. Ha ilyen játékos valamilyen okból nincs, akkor fiatalabb lehet a kiválasztott játékos, vagy a lehető legfiatalabb.

–       A megadott ötösök közül az elsőnek kell játszania az 1. és a 3. negyedben, a második ötösnek kell játszania a 2. és a 4. negyedben

–      Ha sérülés a csapat első mérkőzésén történik és a sérült játékos a második mérkőzésen sérülése miatt nem játszhat, akkor a tartalék játékosok közül be kell hívni egy a rendezvényen jelenlévő játékost az azonos korosztály azonos csapatának játékosai közül, ha ilyen nincs jelen, akkor a korosztály más csapata vagy fiatalabb korosztály csapatából! Ekkor preferálni kell az A/B/C vagy I., II. minősítést! Ha a második mérkőzésen történik a sérülés, akkor a mérkőzésre nevezett azonos korosztályú, de a másik ötösben szereplő játékos kell hogy helyettesítse a sérültet (ld feljebb).

–       Kivétel az az eset, ha Junior játékos sérül meg, mivel a másik ötösben NB1-es a párja. Ez esetben a másik ötös kadett korosztályú játékosa lesz a helyettes.

 

Támadás

–     A támadóidő 24 másodperc

–   A támadó csapat NB1, U20 és JUNIOR korú játékosai (tehát a fejpánt nélküli játékosok) nem üthetik le a labdát a támadó térfél festett területén belül (büntető terület). Ennek számít a a büntetőterületet határoló vonal is természetesen.

–  A fejpánt nélküli játékosok a támadó térfélen a hárompontos vonalon belül, de a büntetőterületen kívül a labdabirtoklásuk megkezdésétől kezdve annak végéig alkalmanként egy alkalommal üthetik le a labdát.

–     A kadet játékosok kék fejpántot kötelesek viselni azért, hogy egyértelmű legyen az, hogy ők is korlátozás nélkül jogosultak leütni a labdát a támadó hárompontoson belül a piros fejpántos serdülő-, gyermek-és mini játékosokkal együtt.

–       Leütésnek számít a hibás labdakezelésből következő labdaelejtés is!!!

–    Az elzárás a piros fejpántos védők ellen nem megengedett. Következménye labdavesztés, a védő csapat oldalról jön.

 

Személyi hiba

–      Az 5. személyi hiba kipontozódást jelent. A kipontozódó játékos helyett a másik ötösből azonos korú lyátékos állhat be a sérülések esetén érvényes cserélési szabályok alapján.

Hosszabbítás:

–          Hosszabbítás nincs! Amennyiben a 4×8 percnyi játék után az eredmény döntetlen, akkor az a csapat nyeri a mérkőzést, amely:

  1. Több pontot ért el a félidei büntetődobás alkalmával az adott mérkőzésen
    2.      Ha ez egyenlő, akkor az a csapat, amelyik az első találatot szerezte a mérkőzés rendes játékidejében függetlenül attól, hogy a találat hány pontot ért

Jegyzőkönyv:
–      A jegyzőkönyvben minden játékos korosztályát fel kell tüntetni a neve után!

–      A jegyzőkönyvben a mini-, gyermek- és a serdülőkorú játékosokat a többi korosztálytól elkülönítve, a jegyzőkönyv 9-12. helyén kell feltüntetni, hogy lehetséges legyen a kétszeres pontszerzés könnyű megállapítása!

 

Az itt nem szabályozott kivételeken túl a FIBA szabályok az érvényesek!